vineri, decembrie 21, 2012

Triunghiul Hobbes-Locke-Rousseau. Contractul social.

Thomas Hobbes - Leviathan 1651, Jhon Locke - Al doilea tratat despre guvernământul civil 1689, Jean-Jacques Rousseau - Contractul social 1762 - sunt printre primii teoreticieni ai secolului XVII - XVIII-lea ce vorbesc despre contract social și natural de drepturi.
Thomas Hobbes a afirmat  că acordul bărbaților de a abdica de la drepturile lor în favoarea autorității absolute a guvernului ( fie monarhie sau parlament). Jhon Locke credea că drepturile umane au fost  inalienabile, și că domnia lui Dumnezeu, prin urmare, trebuie înlocuită cu autoritatea guvernului.
Jean Jacques Rousseau a considerat că democrația prin auto-guvernare este cel mai bun mod de guvernare, de a asigura bunăstarea generală menținând în același timp libertatea individuală în cadrul statului de drept.
Conceptul contractului preluat de la Locke a fost invocat în Declarația de Independență ale Statelor Unite ale Americii.
Thomas Hobbes a afirmat că într-o "stare naturală" viața omului ar fi "solitar, sărac, urât, grosolan și scurt". În absența ordinii politice și de drept, toată lumea ar avea libertății neliminate, inclusiv dreptul la toate lucrurile, s-ar consolida supraviețuirea- jafuri, violuri, crime și asta ar însemna nesfîrșitul "război al tuturor împotriva tuturor". Soluția lui Hobbes de a evita haosul a fost un contract între oameni pentru a stabili politica societații civile a comunității, și anume printr-un contract social în care toți câștigă securitate, în schimbul supunerii ei la un suveran absolut, de preferință pentru Hobbes - un monarh. Asta a fost soluția lui Thomas Hobbes ca fiind unica alternativă la anarhia terifiantă. a unei stării naturale. Alternativ, Locke și Rousseau, au susținut că au fost câștigate drepturi civile în schimbul acceptării de a respecta și apăra drepturile acestora. Renunțarea la unele libertăți de a face un lucru. Cadrul central al abordării contractului social este faptul că legea și ordinea publică, nu sunt naturale, dar în schimb sunt creații umane.
Cetățenii pot retrage obligația de a supune sau schimba conducerea, prin alegeri sau prin alte mijloace, inclusiv, atunci cand vine vorba de violență, cînd modul de guvernare nu reușeste să asigure drepturile lor naturale ( locke), sau să satisfacă interesul societății ( numit voința generală) , la Rousseau, care a fost mult mai preocupat de formarea noilor guverne decât în răsturnarea celor vechi. Rousseau rezolvă problema societății politice în raport cu dezvoltarea naturală a omului, prin realizarea unui contract între comunitatea indivizilor și suveranul căruia ei încredințează guvernarea lor. Contractul social indică perspectiva unei societăți perfecte, unde individul se realizează pe deplin în cadrul comunității, chiar dacă a renunțat la unele dintre drepturile sale.Locke scrie împotriva absolutismului, împotriva așa-zisului drept divin, împotriva lanțurilor făcute de om, iar nu de natură sau de divinitate. Filozofia sa este triumful libertății, deoarece starea de natură, în concepția gânditorului englez, este una a posibilităților, nu a constrângerilor generate de războiul hobbesian. Un tratat ce se citește usor, ideile decurgând firesc, din realitați ale lumii și societății contemporane autorului, la fel de actuale în zilele noastre.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu